A Gyimesek

A Gyimesek

Titokzatos vidék ez a „Patakország”, titokzatos világ a Gyimesek völgye, amelyről a legnagyobb székely Orbán Balázs is a következőképpen vélekedik: … „így színezni, így festeni csak Isten tud, ily nagyszerű képet csak a mindenható természet tud elővarázsolni (…) egy ily tüneménnyel, egy ily nagyszerű tájjal, melynél szebbet bizonnyal se Tyrol, se Svájc nem tud felmutatni, s mi még sem ismerjük, még kevésbé méltányoljuk e szép hazát”A Gyimesek völgye egyetlen végtelen utca, egyetlen pántlikaként tekeredő utcasor a három ékes fűzért alkotó település: Gyimesfelsőlok, Gyimesközéplok és Gyimesbükk. S a pántlika végén ott ékeskedik múltunk történelmében élő számunkra már csak álmainkban létező „régi vámház” a történelmi Magyarország „ezeréves határa”

Az 1000 éves határ
Az 1000 éves határ, vasúti őrház

A Tatros folyó kezdetben még szerény csermelyként gyűrűzik nyugati irányban, majd egyre több erecskét fogad magába a harántvölgyekből, s miközben észak-keleti irányt vesz fel, tekintélyes patakká duzzad, majd a szorosból kilépve már Palánka (Moldova) köveit mossa. A völgybe ereszkedve először a lankás lejtőin, homokkőből felépült Sántatelekre, a keskeny medrű szerény csobogású Tatros forrásvidékére érkezünk, amely a 8-9 km-es anyaközségnek az első szórványtelepe. A Sántatelek magában foglalja a Komját patakát, a főúttól keletre nyúló, 950 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő kedves kis falurészt. A következő patak az országúttól jobbra meghúzódó Botthauspataka, a következő patakutca a főúttól jobra, mely Rajkópataka néven került be a Helységnévtárba. A helybeliek Farkaspatakának is nevezik az egymástól szellős távolságba épült házikók völgyét.

A Gyimesek
A Gyimesek

Gyimesbükk községközpont Erdélyben, Bákó-megyében. A történelmi Erdély egyik legkeletibb települése.A falu Csíkszeredától 32 km-re északkeletre, a Tatros felső szakaszán, a Gyimesi-szoros alsó kijáratánál fekszik. A Tatros folyó és a vasútvonal itt hagyja el Erdélyt és lép át Moldvába. Az épületet és a mellette lévő, 17. században épült Rákóczi-vár romjait évről évre turisták ezrei keresik fel.Gyimesbükkön a Rákóczi-vár romjai alatt, néhány méterre a hajdani román-magyar határtól áll a hajdani Magyar Királyi Államvasutak egyik legkeletibb, 30. számú vasúti őrháza. . Az őrház 1897-ben épült a magyar és a román állam közti szerződés alapján, a Csíkszereda-Gyimesbükk Palánka-Kománfalva vasútvonal részeként. A 30. számú őrházat 1920 után a román vasúttársaság, a CFR használta, 1940-től 1944-ig ismét a MÁV, illetve a Magyar-Honvédség. Ekkor az épület pincéjében és mellette lőrésekkel ellátott bunkert alakítottak ki.

Az 1000 éves határ
A Gyimesek

Az őrház 1944-től újra a CFR-hez került, majd sokáig elhagyatottan állt, mert a román vasúttársaság az 1960-as években megszüntette az őrházi szolgálatokat. Az épület néhány éve Deáky Andrásnak, a helyi iskola nyugdíjas igazgatójának tulajdonába került, aki azt a helyi önkormányzatnak ajándékozta.A település középpontjában található egy hatalmas vasútállomás, amelynek épületét Plaff Ferenc építész tervezte. Az állomásépület méreteit (102 méter hosszú és 13 méter széles) és eleganciáját tekintve a szegedi és a fiumei állomásokkal vetekszik. Az állomás épületének falán elhelyezték az építész, Pfaff Ferenc emlékét megörökítő, román-magyar-angol nyelvű emléktáblát is.

Rendelje meg Ön is magazinjainkat!

https://youtu.be/eBxa_9qfyyg

A Gyimesek

A legjobb helyeket Erdélyben a térképünkön találod:

 

Check Also

Gyimesi sajt, túró

Amíg a tanult, diplomás emberek előrébb vitték az országot, addig a „buta paraszt” mit csinált?

“Fiam, te azt mondod nekem, hogy” csakis a tanult emberek vitték előre az országunkat? “A …